Πολλοί από σας που έχετε μια επιχείρηση, σκεφτήκατε πως είναι καιρός να εκμεταλλευτείτε το Διαδίκτυο και να αποκτήσετε τον δικό σας διαδικτυακό τόπο. Για να περικόψετε τα έξοδα σας αποφασίσατε να υλοποιήσετε την κατασκευή ιστοσελίδας μόνος σας, ή να πείτε στον ανιψιό σας, που είναι και καλός στα κομπιούτερ. Εύλογη η σκέψη σας, αφού ο σωστός επιχειρηματίας οφείλει να γλιτώνει τα περιττά έξοδα, όποτε μπορεί.
Είναι όμως η σωστή επιχειρηματική κίνηση που πρέπει να κάνετε; Είναι όντως περιττά τα έξοδα για μια επαγγελματική παρουσία στο Internet;
Το να κατασκευάσετε μόνοι σας την παρουσία της εταιρείας σας στο Διαδίκτυο θα φέρει τα αποτελέσματα που επιθυμείτε, ή μήπως αντιθέτως θα βλάψει την εικόνα της επιχείρησής σας; Δυστυχώς, το 99% των περιπτώσεων μάς δείχνει πως ισχύει το δεύτερο. Σ’ αυτό το άρθρο θα εξηγήσω αναλυτικά τους λόγους, για τους οποίους η σοφή απόφαση είναι να εμπιστευτείτε τους ειδικούς για την κατασκευή ιστοσελίδας.
Είναι τόσο απλό όσο φαίνεται;
Η σχεδίαση μιας ιστοσελίδας μοιάζει απλή υπόθεση. Στο κάτω κάτω μια ιστοσελίδα αποτελείται από λίγα γραφικά και μερικά κείμενα. Λίγο να γνωρίζει κάποιος από υπολογιστές, μπορεί να σχεδιάσει 2-3 κουμπιά, ένα μενού, να γράψει και τα κείμενα που θέλει και να φτιάξει την ιστοσελίδα του.
Έτσι ακριβώς είναι! Μάλιστα, ακόμα και το Word έχει και έτοιμη εντολή "Save as Web Page", η οποία κάνει ακριβώς αυτό, σώζει το έγγραφο σας σε μορφή HTML, έτοιμο για να χρησιμοποιηθεί στο Internet. Με λίγο προγραμματισμό μπορείτε να στήσετε ένα βασικό μενού πλοήγησης, να βάλετε λίγες φωτογραφίες και τα κείμενα που θέλετε και η ιστοσελίδα σας είναι έτοιμη. Πανεύκολο!
Αυτό είναι λοιπόν στ' αλήθεια η κατασκευή ιστοσελίδων? Όχι βέβαια! Ένα site που θα πετύχει τον σκοπό, για τον οποίο κατασκευάστηκε όχι μόνο δεν είναι εύκολη υπόθεση, αντιθέτως πρόκειται για μια ιδιαίτερα απαιτητική εργασία, που χρειάζεται έρευνα αγοράς, πολλή εμπειρία, καλή γνώση των σχεδιαστικών προγραμμάτων και των τεχνολογιών του Διαδικτύου, διάφορες τεχνικές γνώσεις, Marketing, εξοικείωση με το χώρο του Διαδικτύου, γνώση της λειτουργίας των μηχανών αναζήτησης και άλλα πολλά, τα οποία μάλλον δεν τα γνωρίζετε.
Θα έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα;
Η ιστοσελίδα σας αποτελεί το πρόσωπο της επιχείρησής σας. Η εικόνα που έχει, στα μάτια του κόσμου ταυτίζεται με την εταιρεία σας, τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας. Αν η εικόνα αυτή δεν είναι η καλύτερη δυνατή, ιδιαίτερα αν η εικόνα αυτή είναι αρνητική, έχετε κάνει ό,τι χειρότερο για μια επιχείρηση: την έχετε δυσφημίσει, αντί να τη διαφημίζετε. Τις συνέπειες μπορείτε να τις φανταστείτε.
Ας δούμε λοιπόν μαζί τα σημεία εκείνα στα οποία μια ιστοσελίδα μπορεί να πετύχει ή να αποτύχει.
Σχεδίαση
Το αισθητικό μέρος είναι το πρώτο πράγμα που θα δει ο επισκέπτης των ιστοσελίδων σας. Ένα καλό design συνδυάζεται αυτόματα στο μυαλό του επισκέπτη με μια καλή και σοβαρή επιχείρηση, με ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες. Αντίθετα η φτωχή, πρόχειρη, κακή σχεδίαση αντικατοπτρίζει στα μάτια του μια εταιρεία που δεν έχει πάρει στα σοβαρά αυτό που κάνει. Του δημιουργεί την εντύπωση πως, αν αυτή είναι η εικόνα που δείχνει η εταιρεία προς τα έξω, σίγουρα η αληθινή της εικόνα θα είναι πολύ χειρότερη.
Μπορεί να είστε η καλύτερη εταιρεία στο χώρο σας, να έχετε τα πιο πολλά και καλά προϊόντα, τις πληρέστερες υπηρεσίες και τις καλύτερες τιμές της αγοράς, αλλά, αν η εικόνα σας δεν συμβαδίζει με την πραγματικότητα, να είστε σίγουροι πως δεν πρόκειται κανείς να φανταστεί ποτέ ποιά είναι η αλήθεια.
Ένας μη επαγγελματίας designer δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να παράγει την ίδια ποιότητα δουλειάς με τον επαγγελματία. Γιατί; Γιατί ο σωστός και πετυχημένος σχεδιασμός απαιτεί εμπειρία και βαθιά γνώση του αντικειμένου. Ένας σωστός επαγγελματίας δεν θα ικανοποιηθεί εύκολα από το design που δημιουργεί, μέχρι να πιστέψει πως είναι το καλύτερο δυνατό για την επιχείρησή σας. Αντίθετα, όταν σχεδιάζουμε κάτι μόνοι μας, έχουμε την τάση να ικανοποιούμαστε πολύ πιο εύκολα, γιατί ξέρουμε πως το δημιουργήσαμε μόνοι μας και είμαστε περήφανοι γι’ αυτό! Αν αυτό το ίδιο design δεν το είχαμε σχεδιάσει εμείς, αλλά μας το πρότεινε κάποιος επαγγελματίας, το πιθανότερο είναι πως δε θα μας ικανοποιούσε σχεδόν καθόλου. Στις επιχειρηματικές ενέργειες δεν υπάρχει χώρος για τέτοιου είδους "συναισθηματισμούς". Μπορείτε να κάνετε χίλια δυο πράγματα για να νιώσετε τη χαρά της δημιουργίας, αλλά μην πειραματίζεστε σε κάτι που μπορεί να κάνει κακό στην επιχείρησή σας.
Χρηστικότητα - προσβασιμότητα
Κάθε ιστοσελίδα έχει έναν βασικό σκοπό, αν την κοιτάξουμε από τη μεριά του χρήστη: να του παρέχει τη διαθέσιμη πληροφορία, έτσι ώστε να μπορέσει να βρει εύκολα και γρήγορα αυτό που ψάχνει. Αυτό μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά στην πραγματικότητα απαιτεί πολλές γνώσεις πάνω στην αρχιτεκτονική της πληροφορίας (Information Architecture), την χρηστικότητα και την προσβασιμότητα (usability – accessibility), καθώς και τεχνικές γνώσεις για τους δυνατούς τρόπους παρουσίασης της πληροφορίας, ώστε ο σχεδιασμός να είναι ο καλύτερος δυνατός, από τα πρώτα κιόλας βήματα δημιουργίας ενός site.
Ένας επισκέπτης που δεν μπορεί να αντιληφθεί μέσα σε 1-2 δευτερόλεπτα πως θα βρει αυτό που θέλει μέσα στην ιστοσελίδα σας, θα δυσαρεστηθεί πολύ και υπάρχουν πολλές πιθανότητες να φύγει τελείως από τη σελίδα σας με την πρώτη ευκαιρία. Τα περιθώρια για να γίνουν λάθη στη σχεδίαση είναι πάρα πολλά και δυστυχώς πολλές φορές γίνονται και από τις εταιρείες σχεδίασης ιστοσελίδων και τους επαγγελματίες web designers.
Marketing
Αν δούμε μια ιστοσελίδα από την άλλη πλευρά τώρα, από τη μεριά της προβαλλόμενης επιχείρησης, στόχος της είναι να πουλήσει. Οι γνώσεις στον τομέα του Marketing είναι καθοριστικές για αυτόν το σκοπό. Μάλιστα, επειδή το Διαδίκτυο είναι τελείως διαφορετικό από οποιoδήποτε άλλο μέσο διαφήμισης που υπάρχει, η προσέγγισή μας πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεγμένη. Τα κείμενα που θα γραφτούν για την ιστοσελίδα σας πρέπει να είναι διαφορετικά από αυτά που ενδεχομένως έχετε στο έντυπο της επιχείρησής σας. Η δομή του περιεχομένου και ο τρόπος παρουσίασης πρέπει να είναι τέτοιος που να προτρέπει τον επισκέπτη της σελίδας σας να ακολουθήσει διάφορα links και να επικοινωνήσει τελικά μαζί σας, για να ολοκληρώσετε από κοντά την πώληση.
Ταχύτητα
Η ταχύτητα φόρτωσης μιας ιστοσελίδας μπορεί να καθορίσει από μόνη της αν ο επισκέπτης θα δει τελικά αυτό που θέλετε να του παρουσιάσετε ή θα φύγει απηυδισμένος από μια σελίδα που κάνει "μια ώρα" να ανοίξει. Υπάρχουν πολλοί τρόποι, με τους οποίους μπορεί κάποιος άθελά του να κάνει μια σελίδα να αργεί να φορτώσει, επειδή έχει παραβλέψει πολλές παραμέτρους κατά τη σχεδίασή της. Ένας επαγγελματίας οφείλει να τους γνωρίζει και να έχει τη δυνατότητα να βελτιστοποιήσει το χρόνο φορτώματος μιας ιστοσελίδας, διατηρώντας το περιεχόμενο ανέπαφο.
Τεχνικά χαρακτηριστικά - τεχνολογίες
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους μπορεί να γίνει η κατασκευή ιστοσελίδων. Τεχνολογίες και γλώσσες όπως η HTML, PHP, CSS, JavaScript, Java κλπ μπορούν να διαφοροποιήσουν κατά πολύ τον τρόπο παρουσίασης του περιεχομένου των ιστοσελίδων σας. Αν δε γνωρίζετε όλες τις εναλλακτικές δυνατότητες που έχετε, δεν μπορείτε να είστε σίγουροι πως θα δημιουργήσετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Οι επαγγελματίες του web design θα γνωρίζουν πάντα ποιες δυνατές λύσεις υπάρχουν και θα σας προτείνουν την καλύτερη, αυτή που θα ικανοποιήσει τις ανάγκες σας πλήρως.
Βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης – Internet Marketing
Το να δημιουργήσετε μια ιστοσελίδα για την επιχείρησή σας από μόνο του μπορεί να μη σημαίνει τίποτα. Αν δεν φροντίσετε με κάθε μέσο που είναι διαθέσιμο να φέρετε επισκέπτες για να δουν αυτά που έχετε να τους παρουσιάσετε, να είστε σίγουροι πως δεν πρόκειται να δείτε κανένα αποτέλεσμα από την ιστοσελίδα σας.
Αν συνεργαστείτε με κάποια εταιρεία κατασκευής ιστοσελίδων, θα σας προτείνει κατά πάσα πιθανότητα να κάνετε Βελτιστοποίηση για τις Μηχανές Αναζήτησης και Internet Marketing, με άλλα λόγια, να προωθήσετε αποτελεσματικά την ιστοσελίδα σας στο Internet. Οι διαδικασίες που χρειάζονται για να γίνει αυτό είναι ιδιαίτερα πολύπλοκες και οι γνώσεις που απαιτούνται σχετικά με τη λειτουργία των μηχανών αναζήτησης είναι πάρα πολλές και χρίζουν συνεχούς παρακολούθησης, αφού τα δεδομένα αλλάζουν από μέρα σε μέρα. Για κάποιον που δεν είναι αυτή η δουλειά του, είναι αδύνατον να τα παρακολουθήσει και να μπορέσει να τα εφαρμόσει στην ιστοσελίδα της επιχείρησής του.
Περιεχόμενο
Το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σας είναι ίσως το πιο σημαντικό στοιχείο της, αφού αυτό είναι που οι επισκέπτες σας έρχονται να δουν. Εσείς βέβαια γνωρίζετε καλύτερα απ’ όλους τί είναι αυτό που θα θέλατε να δουν οι πελάτες σας. Στο Internet όμως τα πράγματα κάποιες φορές είναι λίγο διαφορετικά. Μπορεί τα κείμενα που έχετε να μην ταιριάζουν απόλυτα για το Internet, να είναι πολύ μεγάλα ή πολύ μικρά, να μην έχουν το κατάλληλο ύφος για το Διαδίκτυο ή να είναι δομημένα με τέτοιο τρόπο που να μην μπορούν να παρουσιαστούν αποτελεσματικά σε μια ιστοσελίδα. Αν το περιεχόμενο των σελίδων σας δεν παρουσιαστεί με το σωστό τρόπο δεν μπορεί να έχει το αποτέλεσμα που επιθυμείτε πάνω στους επισκέπτες και υποψήφιους αγοραστές σας.
Συμπεράσματα
Αν δεν είστε λοιπόν web designer, αφήστε καλύτερα τους ειδικούς να σχεδιάσουν την εταιρική σας εικόνα. Αν έχετε ιδέες και προτάσεις, μην παραλείψετε να τις πείτε στους ανθρώπους, με τους οποίους θα συνεργαστείτε.
Είναι πάντα καλό να ακούσουν τι έχει να προτείνει ο πελάτης και σίγουρα θα τους βοηθήσει να πραγματοποιήσουν κατασκευή ιστοσελίδας που θα συμβαδίζει με τη φιλοσοφία της επιχείρησής του.
Αν παρόλα αυτά οι ιδέες σας δεν υλοποιηθούν στο τελικό design, μην απογοητευτείτε. Το πιθανότερο είναι πως δεν ήταν δυνατή η υλοποίησή τους, για τεχνικούς, σχεδιαστικούς ή άλλους λόγους, αφού ο σχεδιασμός μιας ιστοσελίδας είναι πολυσύνθετη διαδικασία, που διέπεται από πολύπλοκους κανόνες. Ρωτήστε παρόλα αυτά γιατί προτιμήθηκε αυτό το design και δεν χρησιμοποιήθηκαν οι ιδέες που είχατε προτείνει. Είμαι σίγουρος πως η εταιρεία θα έχει να σας πει έναν πολύ καλό λόγο.
Είναι πολύ βασικό να έχετε εμπιστοσύνη στην εταιρεία που έχει αναλάβει την ιστοσελίδα σας. Η εταιρεία αυτή, εκτός του ότι θα σχεδιάσει την εικόνα σας στο χώρο του Διαδικτύου, η οποία εικόνα θα αποτελέσει τη διαφήμισή σας, θα είναι ο συνεργάτης σας για οτιδήποτε προκύψει στον τομέα αυτό. Οφείλετε να διαλέξετε μια εταιρεία με ανθρώπους, με τους οποίους νιώθετε άνετα και πιστεύετε πως στο μυαλό τους έχουν πάντα το συμφέρον σας. Θα πρέπει από αυτούς τους ανθρώπους να περιμένετε να σας βοηθήσουν σε όποιο πρόβλημα μπορεί να εμφανιστεί με την ιστοσελίδα σας, να παρακολουθούν στενά την πορεία σας στο Διαδίκτυο και να φροντίζουν να σας συμβουλεύουν ασταμάτητα για το πώς μπορείτε να πετύχετε πιο αποτελεσματικά τους επιχειρηματικούς σας στόχους.
Υπάρχουν αρκετές αξιόλογες εταιρείες στο χώρο και πιστέψτε με, έχετε πάρα πολλά να κερδίσετε αν συνεχίσετε να αφιερώνετε το πολύτιμο χρόνο σας σε αυτό που κάνετε καλύτερα στην επιχείρησή σας και επιλέξετε προσεκτικά να συνεργαστείτε με μία από αυτές για τη δημιουργία της ιστοσελίδας σας.
Υπάρχει η αντίληψη πως "είναι καλύτερο να έχεις μια οποιαδήποτε ιστοσελίδα, παρά να μην έχεις καθόλου ιστοσελίδα".
Μπορεί να ακούγεται περίεργο, αλλά κάτι τέτοιο δεν ισχύει.
Μια δύσχρηστη ιστοσελίδα, με άσχημο design, κακό περιεχόμενο και τεχνικά προβλήματα είναι 100% βέβαιο πως θα κάνει ζημιά στην επιχείρησή σας. Οι αρνητικές επιπτώσεις θα χρειαστούν πολύ χρόνο και χρήμα για να εξαλειφθούν και θα κυνηγούν για αρκετό καιρό την εταιρεία σας.
Αν δεν μπορείτε να διαθέσετε πολλά χρήματα στην παρούσα φάση, αλλά θέλετε οπωσδήποτε να αποκτήσετε μια ιστοσελίδα, μπορείτε να συνεργαστείτε με μια αξιόπιστη εταιρεία και να κάνετε μια πολύ βασική, οικονομική έκδοση της ιστοσελίδας σας, όπου θα υπάρχουν μόνο τα στοιχεία επικοινωνίας σας και το αντικείμενο της επιχείρησής σας. Αργότερα, όταν έχετε μεγαλύτερο budget, προχωράτε σε μια πιο ολοκληρωμένη παρουσία.
Αν δεν μπορείτε να διαθέσετε ούτε ένα μικρό ποσό, καλύτερα να μην κάνετε τίποτα. Περιμένετε. Μην κάνετε μόνοι σας δοκιμές που μπορούν να βλάψουν την επιχείρησή σας. Μια κακή εικόνα θα κυνηγάει την εταιρεία σας για πολύ καιρό. Φροντίστε μόνο, αν δεν το έχετε κάνει ήδη, να κατοχυρώσετε ένα domain name με το όνομα της επιχείρησής σας, το οποίο σίγουρα θα χρειαστείτε στο μέλλον (τα domain names είναι μοναδικά, επομένως πρέπει να προλάβετε να πάρετε αυτό ή αυτά που σας ενδιαφέρουν, πριν τα προλάβει κάποιος ανταγωνιστής σας).