• 6930418488
  • Δευτέρα - Σάββατο: 9:00 - 21:00

Πως μπορείτε να μειώσετε το bounce rate της ιστοσελίδας σας

μείωση του bounce rate

Το bounce rate είναι το ποσοστό των χρηστών που εγκαταλείπουν μια ιστοσελίδα χωρίς να μεταβούν σε κάποια υπό-σελίδα της.
Ένα υψηλό ποσοστό bounce rate θεωρείται αρνητικό στοιχείο για τις μηχανές αναζήτησης, γιατί δείχνει ότι η ιστοσελίδα δεν προσφέρει στους χρήστες αυτό που επιθυμούν να βρουν και έτσι την εγκαταλείπουν.  Σε αυτό το άρθρο θα δούμε μερικά θέματα που μπορούν να επηρεάσουν αρκετά το bounce rate καθώς και τρόπους που θα βοηθήσουν να το μειώσετε. 

Σχεδίαση
: Βελτιώστε την σχεδίαση της ιστοσελίδας σας. 
Μια όμορφη, επαγγελματική ιστοσελίδα, με εύκολη πλοήγηση για τον χρήστη θα βοηθήσει να βελτιώσετε το bounce rate. 

Περιεχόμενο
: Δημιουργήστε ποιοτικό περιεχόμενο και βελτιώστε το ήδη υπάρχον. Γράψτε ολοκληρωμένα άρθρα που να καλύπτουν τις ανάγκες των επισκεπτών, προσθέστε φωτογραφίες όπου χρειάζεται και μορφοποιήστε τα  άρθρα σας, ώστε να μην κουράζουν τους επισκέπτες. Χρησιμοποιήστε bold (έντονα γράμματα) για να τονίσετε σημαντικές λέξεις, χωρίστε το κείμενο σας σε αρκετές παραγράφους και προσπαθήστε η κάθε μια να μην ξεπερνάει τις 5-6 γραμμές. 

Ταχύτητα
: Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που κάνει πολλούς χρήστες να εγκαταλείπουν μια ιστοσελίδα, είναι ο χρόνος φόρτωσης των σελίδων της. Υπάρχουν αρκετά εργαλεία όπως pingdom tools  και  pagespeed της Google που θα βοηθήσουν να βρείτε τους παράγοντες που επιδρούν ώστε να φορτώνει πιο γρήγορα η ιστοσελίδα σας.

Pop ups
: Τα pop up boxes (παρότι εξυπηρετούν πολλούς σκοπούς) είναι αποδεδειγμένο ότι ενοχλούν τους επισκέπτες μιας ιστοσελίδας με αποτέλεσμα κάποιοι από αυτούς να την εγκαταλείπουν αμέσως. Αν θέλετε να μειώσετε το bounce rate,  θα σας συμβούλευα να μην τα χρησιμοποιείτε. 

Διαφημίσεις
: Μην υπερφορτώνετε την ιστοσελίδα σας με διαφημίσεις. Έχει αποδειχθεί ότι κάτι τέτοιο δεν αρέσει στους χρήστες και τους οδηγεί πολλές φορές στην εγκατάλειψη μιας ιστοσελίδας. 

Links
: Σιγουρευτείτε ότι όλα τα links που οδηγούν σε εσωτερικές  σελίδες της ιστοσελίδας σας, δουλεύουν κανονικά. Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από το να πατάς σε κάποιο link και να οδηγείσαι σε κάποια σελίδα με κενό περιεχόμενο. 

Mobile friendly ιστοσελίδα
: Είναι γνωστό ότι ένα μεγάλο ποσοστό των χρηστών μπαίνουν στο Internet από το κινητό τους. Είναι η ιστοσελίδα σας φιλική σε smartphones και tablets; Αν όχι είναι απαραίτητο να την ανανεώσετε με responsive σχεδιασμό ιστοσελίδας.

5 λόγοι να επενδύσετε σε ένα καλοσχεδιασμένο website

 5 λόγοι να επενδύσετε σε ένα καλοσχεδιασμένο website

Στη σύγχρονη ηλεκτρονική πραγματικότητα, η δική σας παρουσία γίνεται συνεχώς πιο απαιτητική και πολύπλοκη.
Το website σας, η σελίδα σας στο Facebook, το προφίλ σας στο Twitter, τα υπόλοιπα social media, το blog σας, το newsletter, όλα αποτελούν μέσα για να πλησιάσετε τους υποψήφιους ενδιαφερόμενους και πελάτες σας. Ο σωστός συνδυασμός όλων των παραπάνω είναι αυτός που θα οδηγήσει στην επιτυχία.
Τις περισσότερες φορές η αρχή γίνεται με την κατασκευή της ιστοσελίδας σας, η οποία θα αποτελέσει τη βάση και το σημείο αναφοράς για όλες τις υπόλοιπες ενέργειες. Οι επιλογές πλέον είναι πολλές και ποικίλουν τόσο σε ποιότητα όσο και σε κόστος.  Γιατί πρέπει όμως να προσέξετε και να επενδύσετε σε μια καλοσχεδιασμένη ιστοσελίδα;

1. Είναι το ηλεκτρονικό σας πρόσωπο, αυτό που βγαίνει προς τα έξω 
Η προσωπική ιστοσελίδα σας ή η ιστοσελίδα της εταιρίας σας είναι το ιντερνετικό σας πρόσωπο και καλώς ή κακώς από αυτήν θα βγάλει ο καθένας κάποια συμπεράσματα. Μια πρόχειρη και μη προσεγμένη σελίδα αναπόφευκτα θα δημιουργήσει στον επισκέπτη στην υπόθεση ότι το ίδιο πρόχειρη είναι κι η εταιρία. Αντίθετα μια μελετημένη, σωστά στημένη και ελκυστική ιστοσελίδα θα κρατήσει τον επισκέπτη, θα τον βοηθήσει να βρει το περιεχόμενο που ψάχνει και θα τον κάνει να εμπιστευτεί την εταιρία, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της.
   
2. Εκεί γίνονται όλα τα conversions 
Όλες οι προωθητικές ενέργειες όπως το Search Engine Optimization, η αποστολή τακτικού newsletter, η εκμετάλλευση των social media, οι πληρωμένες διαφημίσεις κτλ, όλες έχουν στόχο να οδηγήσουν τελικά τον επισκέπτη στη σελίδα σας, τις περισσότερες φορές σε συγκεκριμένες landing pages, γιατί εκεί θα γίνει το τελικό conversion, δηλαδή η μετατροπή του επισκέπτη σε πελάτη. Είτε αυτό σημαίνει να αγοράσει κάποιο προϊόν, είτε να εγγραφεί σε μια λίστα αποστολής ή ακόμα και να πάρει τηλέφωνο.  
 
3. Απόλυτος έλεγχος και flexibility 
Στη δική σας σελίδα έχετε τον απόλυτο έλεγχο στα πάντα και αυτός είναι ένας ακόμα λόγος που σχεδόν όλα τα websites χρησιμοποιούν όλα τα άλλα μέσα για να αυξήσουν την επισκεψιμότητα τους. Στη δική σας σελίδα έχετε τον απόλυτο έλεγχο στο τι, πως και που θα παρουσιάσετε, έχετε την ιδιοκτησία του περιεχομένου και επίσης τη δυνατότητα να αποφασίσετε πως θα χρησιμοποιήσετε τα δεδομένα και στοιχεία που συλλέγονται σε αυτήν.
   
4. Λιγότερα έξοδα, πιο εύκολες ανανεώσεις και προσαρμογές 
Οι ανάγκες μιας ιστοσελίδας δεν σταματούν τη στιγμή που ανεβαίνει για πρώτη φορά στο server αλλά συνεχίζουν και υπάρχουν σε όλη τη διάρκεια της λειτουργίας της. Μπορεί να είναι από μια απλή συντήρηση και updates στο cms, μέχρι εξειδικευμένες ανάγκες διαχείρισης περιεχομένου και αλλαγές ή προσθήκες στο design. Μια καλή ιστοσελίδα θα έχει στηθεί με τον καλύτερο τρόπο για κάθε περίπτωση, προβλέποντας και τις μελλοντικές ανάγκες. Ένα πρόχειρο website μπορεί να αποδειχθεί τελικά ακριβότερο από ένα καλό. 
  
5. Γιατί απλά είναι cool 
Όπως και να το κάνουμε είναι ωραίο να έχεις ένα καλοσχεδιασμένο website. Νοιώθεις περήφανος, το δείχνεις με μεγαλύτερη άνεση και εμπιστοσύνη, περισσότεροι θα αναφερθούν σε αυτό και ξέρεις ότι έχεις ένα site που το βλέπεις και το χαίρεσαι.

6 λάθη που γίνονται στην κατασκευή ιστοσελίδας

6 λάθη που γίνονται στην κατασκευή ιστοσελίδας

Αναφέρομαι σε web πρακτικές που είναι όχι μόνο ξεπερασμένες, αλλά απόλυτα εκνευριστικές, κακές και πλέον ανεπίτρεπτες. Πρακτικές, τις οποίες ενώ θα έπρεπε να έχουμε όλοι προ πολλού ξεχάσει, δυστυχώς συναντάμε ακόμα στην κατασκευή ιστοσελίδων στο ελληνικό web.

Συχνά για την εμφάνισή τους ευθύνεται κάποιος ερασιτέχνης designer, αλλά ακόμα συχνότερα κάποιος ανίδεος πελάτης που επιμένει για πράγματα τα οποία δυστυχώς δεν γνωρίζει.  Πάμε να δούμε ποιά είναι τα 6 θανάσιμα λάθη στο web που πρέπει όλοι να ξεχάσουμε και μάλιστα το συντομότερο δυνατό!


1. Intro/splash pages 

Τα intro pages (αλλιώς splash pages ή flash intros), είναι εκείνες οι ενοχλητικές εισαγωγές που εμφανίζονται πριν το πραγματικό περιεχόμενο της σελίδας. Κατά τη διάρκεια του intro, ο χρήστης συνήθως είναι υποχρεωμένος να παρακολουθήσει κάποιο ακριβοπληρωμένο flash animation, το οποίο συχνά σχηματίζει με περίτεχνες κινήσεις το λογότυπο της εταιρείας. Οι σελίδες αυτές είναι εντελώς περιττές και απόλυτα εκνευριστικές.  Θα σκεφτόταν ποτέ κανείς επιχειρηματίας ότι είναι καλή ιδέα να αναγκάσει τους επισκέπτες του καταστήματός του να παρακαλουθήσουν μία δίλεπτη διαφήμιση στην είσοδο; Είμαι σίγουρος πως όχι. Άρα λοιπόν, γιατί να θεωρήσει κανείς ότι είναι καλή ιδέα να το κάνει στο web, όταν ο χρόνος του χρήστη είναι περιορισμένος και οι επιλογές του αμείλικτες. Εκτός από εκνευρισμό, δημιουργούμε και σημαντικά ζητήματα χρηστικότητας, αφού έχουμε προσθέσει ένα ακόμα βήμα ανάμεσα στο χρήστη και το περιεχόμενο της σελίδας, το οποίο είναι ο πραγματικός λόγος για τον οποίο την έχει επισκεφθεί. Τέλος, η χρήση intro page κάνει πολύ κακό στο βελτιστοποίηση ιστοσελίδων για τις μηχανές αναζήτησης (search engine optimisation), δηλαδή στην φιλικότητα της σελίδας προς τις μηχανές αναζήτησης. Οι μηχανές αναζήτησης ψάχνουν για δύο κυρίως πράγματα σε μία σελίδα -κείμενο και links- προκειμένου να αντιληφθούν το περιεχόμενό της και έτσι να την εμφανίσουν στις αντίστοιχες αναζητήσεις χρηστών. Σε μία intro page δεν υπάρχει τίποτα από τα δύο, με αποτέλεσμα να μειώνεται η συχνότητα εμφάνισης της σελίδας στα αποτελέσματα αναζήτησης.  Το μοναδικό μεγαλύτερο λάθος από το να έχει κανείς στη σελίδα του intro page, είναι να μην προσφέρει τη δυνατότητα παράκαμψής της (skip intro).


2. Χρήση μουσικής 

Άλλη μία κακή συνήθεια που έχει ξεμείνει από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας είναι η μουσική υπόκρουση στα sites. Η πρακτική αυτή, στηρίζεται στη λανθασμένη υπόθεση ότι ο χρήστης είναι εκεί για να περιηγηθεί στις σελίδες μας και να ζήσει την εμπειρία του brand μας απολαμβάνοντας το περιεχόμενό μας σε μία ατμόσφαιρα που έχουμε εμείς ορίσει με την μουσική υπόκρουση. Η πραγματικότητα είναι ότι ο χρήστης έχει πιθανότατα στη διάθεσή του μερικά μόνο λεπτά (αν όχι δευτερόλεπτα), θέλει να έρθει στη σελίδα, να βρει αυτό που έψαχνε και να φύγει. Θέλει να έχει τον απόλυτο έλεγχο της εμπειρίας του και η απρόσκλητη μουσική υπόκρουση δεν βοηθά, μάλιστα εκνευρίζει. Συχνά, σε ειδικές συνθήκες (π.χ. browsing στο γραφείο) η μουσική μπορεί να αποτελέσει ακόμα και πρόβλημα. Επίσης, στην περίπτωση που ο χρήστης έχει πολλά tabs ή παράθυρα ανοιχτά υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να παίζουν πολλές μουσικές ταυτόχρονα, πράγμα απίστευτα εκνευριστικό. Τέλος, σε πολλά site η μουσική αλλάζει η ξεκινάει απ’την αρχή όταν αλλάξουμε σελίδα καταστρέφοντας εντελώς όποια “εμπειρία” είχε σκοπό να χτίσει ο δημιουργός της σελίδας.


3. Οριζόντιο scrolling 

Είναι πλέον επιβεβαιωμένη γνώση ότι οι χρήστες δεν συμπαθούν το οριζόντιο scrolling. Το κάθετο scrolling (αν και αποφεύγεται από πολλούς χρήστες) είναι πολύ πιο αποδεκτή και αναμενόμενη πρακτική για την περιήγηση σε μία σελίδα με πολύ όγκο. Εκτός από την scrollbar, ο χρήστης μπορεί με εύκολο και ενστικτώδη τρόπο να scrollάρει πιο κάτω χρησιμοποιώντας το ποντίκι του. Αντίθετα, το οριζόντιο scrolling δημιουργεί σοβαρή δυσαρέσκεια και πρόβλημα χρηστικότητας, αρχικά γιατί δεν είναι σύνηθες (και άρα οι χρήστες δεν είναι εξοικειωμένοι με αυτό), αλλά επίσης γιατί σε συνδυασμό με το κάθετο scrolling αναγκάζει τους χρήστες να κινηθούν σε 2 άξονες (οριζόντια και κάθετα) κάτι που δεν είναι εύκολο και ενστικτώδες για πολλούς.  Εξαίρεση στον παραπάνω κανόνα, αποτελεί μια πιο πρόσφατη τάση στο web για “οριζόντια designs” (όπως αυτό του σουηδού designer Eric Johansson). Τα sites αυτά, τοποθετούν την πρωτοτυπία και την μοναδικότητα πάνω από το usability και συνήθως θέλουν με το design τους να μεταφέρουν χαρακτηριστικά όπως αντισυμβατικότητα, καινοτομία κλπ. Για αυτό και βλέπουμε ότι τα οριζόντια sites συνήθως ανήκουν σε καλλιτέχνες, designers κ.ο.κ.


4. Απενεργοποίηση δεξιού κλικ 

Το φαινόμενο αυτό το έχω παρατηρήσει μόνο σε ελληνικά sites, αν και σίγουρα θα παρατηρείται και στο εξωτερικό. Κάποιες εταιρείες ή ακόμα και bloggers, στην προσπάθειά τους να προστατέψουν το περιεχόμενό τους από ανήθικη αντιγραφή και αναμετάδοση, απενεργοποιούν την δυνατότητα για “δεξί κλικ” στη σελίδα. Το σκεπτικό είναι ότι απενεργοποιώντας το δεξί κλικ οι χρήστες δεν μπορούν να επιλέξουν “αντιγραφή” ή “αποθήκευση” σε εικόνες και κείμενα. Δυστυχώς ο τρόπος αυτός δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα χρηστικότητας, καθώς αποτρέπει το tabbed browsing δυσχεραίνοτας την εμπειρία του χρήστη στη σελίδα. Επιπλέον, το εν δυνάμει πρόβλημα της κλοπής της πνευματικής ιδιοκτησίας στην πραγματικότητα δεν λύνεται, καθώς υπάρχουν πολλοί άλλοι τρόποι για να αντιγράψει κανείς το περιεχόμενο της σελίδας αν το θέλει.


5. Frames 

Χωρίς να μπούμε σε τεχνικές λεπτομέρεις, τα frames είναι “κουτιά” σε μία σελίδα τα οποία περιλαμβάνουν κάποιο περιεχόμενο. Αν τώρα το περιεχόμενο αυτό δεν χωρά μέσα στο κουτί, εμφανίζεται ξεχωριστό scrollbar μέσα στο κουτί αυτό. Εκτός από ξεπερασμένη πρακτική από πλευράς αισθητικής, το διπλό scrolling (μέσα στο κουτί και το κανονικό scroll της σελίδας), δημιουργεί αρκετά προβλήματα χρηστικότητας.


6. Me, me, me! 

Το τελευταίο λάθος είναι στην πραγματικότητα εκείνο που ευθύνεται για πολλά από τα παραπάνω λάθη. Είναι η λανθασμένη -και ταυτόχρονα πολύ συχνή- πεποίθηση, ότι ο κόσμος περιστρέφεται γύρω από εμάς, το brand μας και την τελευταία μας διαφημιστική καμπάνια. Δεν είναι έτσι. Τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο εύκολα αν ήταν, αλλά δυστυχώς δεν είναι. Η πραγματικότητα είναι ότι οι σύγχρονοι χρήστες είναι “αμείλικτοι”, δεν έχουν χρόνο, είναι απαιτητικοί και θέλουν να εξυπηρετηθούν εύκολα και γρήγορα. Κυριαρχεί η “what’s in it for me” αντιμετώπιση των πραγμάτων, με ελάχιστες εξαιρέσεις που αφορούν μεγάλα brands τα οποία έχουν χτίσει μία ιδιαίτερη σχέση με το κοινό τους (π.χ. Apple). Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι ο χρήστης δεν βρίσκεται στη σελίδα μας για να δει αυτό που θέλουμε εμείς να του δείξουμε, αλλά για να βρει αυτό που θέλει ο ίδιος. Αν τα brands ξεπεράσουν αυτό το ναρκισσιστικό σύνδρομο, είναι σίγουρο ότι τα παραπάνω φαινόμενα σταδιακά θα εκλείψουν.

Προδιαγραφές στην κατασκευή εταιρικού website

Προδιαγραφές στην κατασκευή εταιρικού website
Σήμερα το κάθε εταιρικό website πρέπει να πληροί κάποιες επαγγελματικές προδιαγραφές, οι οποίες είναι και παγκόσμιες. Αν το site σας πληρεί αυτές τις προδιαγραφές τότε θα αποδίδει τα μέγιστα.
  • Το σύγχρονο website πρέπει να έχει και ένα σύγχρονο design. Επιπλέον πρέπει είναι responsive. Με απλά λόγια, να είναι συμβατό ή προσαρμόσιμο για κάθε είδος PC, και οθόνες, για Tablet και smartphones.    
  • Πρέπει να έχει αναπτυχθεί σε σύγχρονη πλατφόρμα κατασκευής δυναμικών website και με την τελευταία γενιά γλώσσας προγραμματισμού (κώδικα) CSS3, HTML5, PHP7.4 κλπ.    
  • Πρέπει να είναι φιλικό για τον επισκέπτη (user friendly), με σωστή αρχιτεκτονική και λειτουργικότητα. Να είναι ασφαλές και σταθερό.    
  • Πρέπει να έχει κάποιες essential εφαρμογές που παρέχουν την απαραίτητη λειτουργικότητα, που το κάνουν εργαλείο δουλειάς και παρουσίασης για εσάς και ακαταμάχητα ελκυστικό προς τους επισκέπτες. Κάποιες απ’αυτές είναι το Slider, photo και video gallery, social sharing, εφαρμογή για e-commerce, φόρμες επικοινωνίας, παραγγελιών, maps, σύνδεση με Paypal & credid cards σε περιπτώσεις ηλεκτρονικών αγορών κ.α.    
  • Πρέπει να φιλοξενείται σε ταχύτατους, σύγχρονούς και αξιόπιστους servers, που να είναι συμβατοί με την πλατφόρμα ανάπτυξης της ιστοσελίδας και με ενισχυμένη ασφάλεια.    
  • Πρέπει να έχει γίνει τουλάχιστον κάποιο βασικό Search Engine Optimitation σε τεχνικό επίπεδο. Να είναι δηλαδή φιλικό για την Goοgle και τις υπόλοιπες μηχανές αναζήτησης (SEO ready) σύμφωνα με συγκεκριμένα standards, που έχουν δοθεί από τις ίδιες τις μηχανές ούτως ώστε να έχει ευνοϊκά αποτελέσματα σε αναζητήσεις.    
  • Να έχει διασύνδεση με κάποια πλατφόρμα ή άλλα εργαλεία παρακολούθησης και μετρήσεων της κίνησης επισκεπτών και άλλων δεικτών για το site όπως το Google Analytics. Ότι μετριέται μπορούμε να το βελτιώσουμε και να καταλάβουμε την απόδοσή του.    
  • Να έχει διασύνδεση με τις πιο γνωστές πλατφόρμες social media και να έχουν δημιουργηθεί εταιρικές σελίδες στα κατάλληλα Social media. Τα λεγόμενα social signals είναι σημαντικός παράγοντας για τα καλύτερα αποτελέσματα, ενώ εκεί βρίσκονται υποψήφιοι και υπάρχοντες πελάτες σας.    
  • Πρέπει να έχει επεκτασιμότητα, εύκολη αναβάθμιση και τεχνική υποστήριξη. Καθώς εξελίσσεται η επιχείρησή σας παράλληλα πρέπει να εξελίσσεται και το website σας. Αν κάποια στιγμή χρειάζεται ανανέωση το design σας ή θέλετε να προσθέσετε καινούργιες εφαρμογές και λειτουργικότητα δεν απαιτείται να ξεκινήσετε από την αρχή. Δεν γκρεμίζουμε το οικοδόμημα απλά το επεκτείνουμε ή το “ανακαινίζουμε”. Η τεχνική υποστήριξη είναι απαραίτητη για να είναι η πλατφόρμα σας και όλες οι εφαρμογές πάντα ενημερωμένες ώστε να μην αντιμετωπίζετε ανεπιθύμητα θέματα λειτουργικότητας, κενά ασφαλείας, αστάθειες κ.α. Το site, ο server και άλλα στοιχεία πρέπει να παρακολουθούνται τακτικά και τα τεχνικά θέματα να προλαμβάνονται ή να λύνονται από εξειδικευμένους ανθρώπους όταν προκύψουν.     
Η ομάδα μας, σας προσφέρει ολοκληρωμένη λύση κατασκευής επαγγελματικών website. Περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα συστατικά και προδιαγραφές που χρειάζεστε για ένα εντυπωσιακό και παράλληλα παραγωγικό website ή e-shop. Το νέο σας site είναι ένα click μακριά! 

Επικοινωνήστε μαζί μας για να δούμε μαζί τις ιδιαίτερες ανάγκες σας.     


“Less is more” και στο e-commerce

more is less
Βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρουσα όλη τη συζήτηση, έρευνα και επιχειρηματολογία γύρω από την υπόθεση ότι η υπεραφθονία επιλογών - κυρίως όσον αφορά τις καταναλωτικές μας συνήθειες - κάνει τις αποφάσεις μας πιο δύσκολες και τελικά οδηγεί σε ανθρώπους πιο δυστυχισμένους.
Η εξέταση της υπόθεσης αυτής κοινωνιολογικά και ψυχολογικά έχει οδηγήσει σε πολύ αξιόλογες δημοσιεύσεις, πειράματα και συμπεράσματα που προκαλούν μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς αμφισβητούν τα θεμέλια πάνω στα οποία στηρίζονται τα δυτικά καταναλωτικά πρότυπα. 
Πέρα από το προσωπικό και λίγο πιο φιλοσοφικό ενδιαφέρον μου γύρω από το θέμα, μου γεννήθηκε κάποια στιγμή το ερώτημα αν αυτή η ιστορία προεκτείνεται και επηρεάζει με κάποιο τρόπο και το e-commerce.
Δύο είναι οι βασικές έννοιες που θεωρώ ότι αξίζει να εξετάσουμε για να δούμε κατά πόσο θα πρέπει να αναθεωρήσουμε τον τρόπο που πουλάμε (και) online:


The Paradox of Choice 

O Barry Schwartz συνοψίζει τη θεωρία του στο ομώνυμο βιβλίο “The Paradox of Choice“.
Μεταξύ άλλων, υποστηρίζει ότι η υπεραφθονία επιλογών που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος στην καθημερινότητά του, όχι μόνο δεν τον κάνει πιο ευτυχισμένο (όπως θα υπέθετε κανείς), αλλά αντίθετα πιο δυστυχισμένο. Συγκεκριμένα αναφέρει:  “Opportunity costs subtract from the satisfaction we get out of  what we choose, even when what we choose is fantastic.” 
Με λίγα λόγια, όσες περισσότερες επιλογές έχουμε, τόσο περισσότερο θα αναλογιζόμαστε τις πιθανές διαφορετικές εκβάσεις των επιλογών που ΔΕΝ κάναμε, μειώνοντας έτσι την ικανοποίησή μας για αυτό που τελικά επιλέξαμε, ακόμα και αν η επιλογή αυτή ήταν στην πραγματικότητα η καλύτερη.
Η κατάσταση αυτή είναι γνωστή και ως post purchase dissonance.

Τί μπορεί να σημαίνει αυτό για το e-commerce;
Σίγουρα μας δημιουργεί ένα προβληματισμό σε σχέση με τον αριθμό των προσφερόμενων προϊόντων. Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, είναι πιθανό να μειώνουμε την ικανοποίηση που παίρνουν οι χρήστες από τις αγορές τους, προσφέροντάς τους πληθώρα επιλογών. Φυσικά, δεν πρέπει να βιαστούμε καταλήγοντας σε απλοϊκά συμπεράσματα (π.χ. ότι πρέπει να προσφέρουμε λιγότερα προϊόντα), αλλά θεωρώ ότι έχει αξία να αναλογιστούμε τις επιπτώσεις μιας τέτοιας θεώρησης.  Οπωσδήποτε συμπεραίνουμε ότι το “περισσότερο” δεν είναι απαραίτητα “καλύτερο”.

Η κάθε επιπλέον επιλογή που δίνουμε θα πρέπει να έχει λόγο ύπαρξης. Θα πρέπει να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες επιλογές. Και αυτά τα μοναδικά χαρακτηριστικά της θα πρέπει να είναι ξεκάθαρα στο χρήστη. Για να φέρω ένα απλοϊκό παράδειγμα από το χώρο της μόδας, μία φούστα σε 5 διαφορετικά χρώματα έχει αξία για τους χρήστες.
Αλλά 5 διαφορετικές μαύρες φούστες που διαφέρουν ελάχιστα μεταξύ τους, πιθανόν να φέρουν το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που θέλουμε.


Choice Paralysis

Εκτός από το βαθμό ικανοποίησης μετά την επιλογή, οι ψυχολόγοι προειδοποιούν για ένα ακόμα φαινόμενο που σχετίζεται με την ίδια τη διαδικασία επιλογής. Σύμφωνα με το λεγόμενο “Choice Paralysis“, όταν ένας καταναλωτής έρχεται αντιμέτωπος με μεγάλη ποικιλία επιλογών, αυξάνονται οι πιθανότητές του να “παγώσει” και να μην  μπορέσει να επιλέξει καθόλου.

Το φαινόμενο αυτό επιβεβαιώνεται και από τη γνωστή πια έρευνα με τις μαρμελάδες, της Dr. Iyengar (ψυχολόγος και καθηγήτρια στο Columbia). Στο πείραμα αυτό τοποθετήθηκε ένας πάγκος γευστικής δοκιμής μαρμελάδας σε ένα κατάστημα delicatessen. Τις πρώτες ημέρες του πειράματος στον πάγκο στήθηκαν 6 διαφορετικές γεύσεις μαρμελάδας ενώ τις υπόλοιπες ημέρες 24 διαφορετικές γεύσεις μαρμελάδας. Τις ημέρες που ήταν στημένος ο πρώτος πάγκος των 6 μαρμελάδων, το 40% όλων των επισκεπτών στο κατάστημα σταμάτησαν στον πάγκο για γευστική δοκιμή. Τις ημέρες που ήταν στημένος ο πάγκος των 24 μαρμελάδων, το 60% του κόσμου σταμάτησε για δοκιμή. Ο πάγκος με τη μεγαλύτερη ποικιλία προσέλκυσε λοιπόν περισσότερο κόσμο. Λογικό. Τι συνέβη όμως με τις πωλήσεις του μαγαζιού; Το 30% των ανθρώπων που σταμάτησαν στον πάγκο με τις 6 μαρμελάδες τελικά προχώρησε σε αγορά. Μόλις 3% των ανθρώπων που σταμάτησαν στον πάγκο των 24 μαρμελάδων τελικά αγόρασαν!

Πείραμα με μαρμελάδες


Το εντυπωσιακό αποτέλεσμα επιβεβαιώνει τη θεωρία που λέει ότι οι πολλές επιλογές τελικά επιδρούν αρνητικά στις πωλήσεις.  Και αυτό έρχεται να ανατρέψει εντελώς αυτό που λένε οι ίδιοι οι χρήστες σε έρευνες.
Οι χρήστες ζητούν περισσότερες επιλογές, ενώ τα αποτελέσματα δείχνουν πως οι πολλές επιλογές όχι μόνο δεν βοηθούν αλλά αποτρέπουν τους χρήστες από το να πάρουν οποιαδήποτε απόφαση.  Όμως πώς επηρεάζουν όλα αυτά το e-commerce; Λίγο πολύ επιβεβαιώνοντας όσα ήδη γνωρίζουμε από τις βασικές αρχές του Usability και τις βέλτιστες πρακτικές. Ενδεικτικά μόνο αναφέρω ότι ο σχεδιασμός e-shop πρέπει να παρέχει:     
  • Κατεύθυνση και σαφώς διαχωρισμένες μεταξύ τους επιλογές πλοήγησης που δεν μπερδεύουν και δεν αλληλοκαλύπτονται.
  • Πλήρη πληροφόρηση για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες ώστε να είναι σαφή τα χαρακτηριστικά τους και οι διαφορές μεταξύ τους.    
  • Δυνατά call to actions που ενθαρρύνουν και κατευθύνουν τους χρήστες στο επόμενο βήμα.    
  • Αξιολογήσεις χρηστών και ειδικών, που προσφέρουν το λεγόμενο “social proof” ή “social validation”, στο οποίο στρέφονται οι χρήστες προκειμένου να πάρουν την απόφασή τους.
  • Προσωποποιημένες προτάσεις επιλεγμένες με βάση τη συμπεριφορά του χρήστη στο site.    
  • Προσφορές και κίνητρα αγοράς συγκεκριμένων  προϊόντων.
Οι παραπάνω χρήσιμες τεχνικές θα βοηθήσουν όχι μόνο στο να υπερβείτε το choice paralysis και να οδηγήσετε το χρήστη σε αγορά, αλλά και στην ικανοποίηση που θα αισθανθεί αυτός ο χρήστης με την αγορά του, βασική προϋπόθεση για την επιστροφή του στη σελίδα σας για επόμενες αγορές. 

Τελικά ίσως πρέπει να δώσουμε περισσότερη προσοχή στο πασίγνωστο ρητό του γερμανού αρχιτέκτονα van der Rohe, “Less is More“, ή ακόμα καλύτερα στο εγχώριο “(παν) μέτρον άριστον”.

Social Media Marketing

Social Media Marketing
Πιθανόν θα έχετε παρατηρήσει πως οι περισσότεροι διαφημιζόμενοι στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο σας παραπέμπουν στην facebook ή twitter σελίδα τους, αναδεικνύοντας την τρομερή δύναμη του social media marketing.  Προτού όμως μπείτε στη διαδικασία να καλέσετε το κοινό να κάνει ‘like’ στην επαγγελματική σελίδα σας στο facebook, να σας κάνουν ‘follow’ στο Twitter, ή στο Instagram, έχετε σκεφτεί τι κίνητρο τους παρέχετε ώστε να το κάνουν;
Έχετε σκεφτεί πως θα αλληλεπιδράτε με το κοινό σας προς όφελος της επιχείρησής σας; 
Το πλέον κοινό λάθος στο χώρο του social media marketing, είναι η έλλειψη στρατηγικής.

Social media marketing strategy 

Πόσες φορές έχετε μπει σε σελίδες όπου ο ιδιοκτήτης έχει κάνει σειρά ανακοινώσεων αλλά το κοινό δεν έχει αντιδράσει καθόλου;  Στην πραγματικότητα, θα ήταν καλύτερα αυτή η σελίδα να μην υπήρχε καθόλου καθώς δημιουργεί αρνητικό αντίκτυπο για την επιχείρηση.  Εάν δεν υπάρχει ενδιαφέρον στα posts που δημοσιεύετε (likes, shares, σχόλια), τότε οι ανακοινώσεις σας θα πάψουν να εμφανίζονται στο feed των χρηστών. Που σημαίνει ότι η σελίδα παύει ουσιαστικά να υπάρχει. 
Προτού ξεκινήσετε να προσκαλείτε fans στη σελίδα σας, χρειάζεται μια content marketing στρατηγική. Να αποφασίσετε τι περιεχόμενο θα παρέχετε ώστε να προκαλέσετε τη συμμετοχή των fans και το διάλογο.  Εφόσον ξεκαθαρίσετε πως σκοπεύετε να αλληλεπιδράτε με την κοινότητα, είστε πλέον έτοιμοι να διαφημίσετε τη σελίδα σας, στο κατάλληλο κοινό. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή ώστε να προσελκύσετε εξαρχής το κατάλληλο κοινό. Η ποιότητα μετράει περισσότερο από την ποσότητα στα social media.  Υπάρχουν πακέτα ‘αγοράς φίλων’ στο facebook και ‘followers’ στο Twitter. Με 25$ αποκτάς 1000 φίλους και 1000 followers. Αλλά η κοινότητα που θα κτίσετε με αυτά τα προγράμματα, δε θα έχει θετικό, αλλά αντίθετα αρνητικό αντίκτυπο για την επιχείρησή σας. Θέλετε μια κοινότητα με πραγματικό ενδιαφέρον στις υπηρεσίες σας και με την οποία θα αλληλεπιδράτε σε καθημερινή σχεδόν βάση.

Χτίσιμο fans με πραγματικό ενδιαφέρον στις υπηρεσίες σας 

Ένας fan ο οποίος σε κάποια στιγμή θα κάνει unlike τη σελίδα σας, έχει κακή επίπτωση στα στατιστικά σας. Το facebook μετράει συνεχώς τα likes και τα unlikes για να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα για τη δημοτικότητα της σελίδας.  Για να προσελκύσετε τους κατάλληλους fans υπάρχουν διάφορες τεχνικές, ιδιαίτερα αν επιλέξετε το facebook ως μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

Facebook advertising 

Το facebook advertising σας επιτρέπει να προβάλλετε διαφημίσεις σε χρήστες με βάση     
  • δημογραφικά στοιχεία ( ηλικία, γένος, τόπος διαμονής, έγγαμη κατάσταση…)    
  • ενδιαφέροντά (ιστορία, αθλητισμός, ταξίδια …)    
  • τις σελίδες στις οποίες έχουν κάνει ‘like’ (πχ, ‘Θέλω να πάω διακοπές με ιστιοπλοϊκό’, ‘star.gr’ ) 
Η Art On Web, μέσω του Social Media Consultant, μπορεί να καταγράψει μια πλήρη λίστα σχετικών ενδιαφερόντων (π.χ. ‘sailing’, ‘cruising’) και σελίδων ( π.χ. ‘Θέλω να πάω διακοπές με ιστιοπλοϊκό’) ώστε να φτιάξετε μια κοινότητα η οποία θα ενδιαφέρετε πραγματικά για τις υπηρεσίες σας.  Το κόστος του facebook advertising είναι ακόμα χαμηλό, περίπου  0.10€ για κάθε click στη διαφήμιση. Καθώς ολοένα και περισσότερες εταιρείες ξεκινούν τη διαφήμιση, το κόστος  ανεβαίνει.

Facebook application development για viral marketing 

Με το facebook advertising ουσιαστικά αγοράζετε τον κάθε fan ξεχωριστά.  Ένας  διαγωνισμός στο facebook, είναι ικανός να σας φέρει πολύ περισσότερους fans, ουσιαστικά σε μικρότερο κόστος.  Οι δυνατότητες που σας δίνει ένας διαγωνισμός ή ένα παιχνίδι είναι απεριόριστες. Ο κάθε χρήστης καλεί όλους τους φίλους του να συμμετέχουν ενώ μπορεί μέσω του παιχνιδιού να γράψει στους τοίχους των φίλων. Όλες οι μεγάλες ελληνικές facebook κοινότητες έτσι έχουν δημιουργηθεί και η μέθοδος είναι γνωστή και ως viral marketing.  Σκεφθείτε ότι αν 30 παίκτες καλέσουν από 100 φίλους να παίξουν, έχετε αυτομάτως 3,000 που ασχολούνται με την εφαρμογή της επιχείρησής σας.  Είμαστε από τους πρωτοπόρους στην ανάπτυξη και προώθηση τέτοιων εφαρμογών, από τη σύλληψη του concept, στην υλοποίηση και προώθηση.

Twitter 

Ασχοληθήκαμε αποκλειστικά με το facebook διότι,  εκτός του ότι έχει τους περισσότερους χρήστες (10.000.000 χρήστες στην Ελλάδα), αυτή τη στιγμή είναι το μόνο κοινωνικό μέσο δικτύωσης που προσφέρει τόσο προχωρημένες επιλογές για διαφήμιση και προώθηση.  Το Twitter προς το παρόν διαθέτει μόνο τα sponsored tweets.
Παρατηρούμε καθημερινά τις εξελίξεις στην αγορά για τις οποίες θα σας ενημερώνουμε τακτικά μέσω του blog μας.